Op deze Dragonforce65 pagina veel info over deze RC-modelzeil klasse
"Low-Budged" beginnen aan een leuke hobby en veel plezier aan de waterkant

Op het internet is veel informatie te vinden over het afstellen van de zeilen.
Met deze "
Trim - Tunings - tips " is de Dragonforce65 maar ook de Affinity optimaal te trimmen.
Op deze site heb ik de web-links geplaatst naar de info, vaak youtube filmpjes.
Met deze aanwijzingen ga je in iedergeval met een basis-trim van start

















DF Rigging & tuning 1 t/m 3 van Phil Burgess
Phil Burgess geeft in deze serie uitleg aan een aantal modelzeilers
Klik op de foto's om het filmpje te bekijken


Great tips for tuning from DF65 USA
skipper Patrick Rynne in Miami






How to Seal the keel trunk assembly
& keel fin on the DragonForce 65
by Joysway





Chuck's Quick & Dirty Guide for DF65 A+ Rig Kit Assembly Lees verder







De Dragonforce65 v6 heeft naar mijn menig toch nog een zwakpunt.
De sparing naast de kiel voor het plaatsen van de batterij is niet bestand tegen een midscheepse aanvaring. Zelfs nieuw uit de doos zit er in het dek naast de sparing al een klein scheurje (
zie foto) Ik heb dit aan de binnenkant verstevigd. Om meer schade te voorkomen heb ik dit bedacht. Een luikje van het zelfde materiaal de de opening afdicht en qua materiaal het dek dicht maakt en dus sterker.
Het luikje plak ik af met plakband net als het transparante luik voor de servo/winch opening.








Voorkomen is beter als repareren ( tip van Tjakko)

Hier onder een tip om te voorkomen dat je lummelbeslag knapt en stuk raakt. Bij twee DF65 zeilers knapte het lummelbeslag en losten het op.

Tjakko: ik denk dat het boutje te strak heeft gezeten. Hij mag echt alleen hand vast er in worden geschroefd en dan een kwart slag weer terug draaien. Het moet echt losjes zitten



Dragonforce65 bootsteun plus

De bootsteun die bij de dragonforce 65 wordt geleverd is niet stormproef. Op facebook vond ik een poost van
Gustaf Sandström, foto's van een kleine aanvulling en daarmee wordt de standaard multifuctioneel wordt. Ik vond dit wel slim bedacht en geef dit idee een plekje op www.dragonforce65.nl zodat zeilers dit kunnen toepassen.



Gustaf: I am glad to share it, happy if you mention my name, I am new to DF sailing and live far north on the Finnish west coast.

Nieuw een bijdrage van Nico v/d kolk de maten van het hulpstuk in pdf. steun DF 65-Model.pdf

Hoe vervoer je een aantal modelzeilboten naar de waterkant?

Gerrit Ned 311 had een idee en maakte een bootsteun voor 4 x Dragonforce65


De kracht van de Micro Magic is, dat het model makkelijk te vervoeren is. Zo achter de stoel of op de grond van de passagiers plek. Of liggend in de bagage ruimte. Bij de Dragonforce65 is dat iets lastiger. Als je ook buiten Nederland zeilt is er koffer waar de Dragonforce65 (gedemonteerd) in kan.




Maar als je met meerdere zeilers in één auto naar de Landelijke wedstrijden wil ?





Gerrit Ned 311
raakte aan de knutsel en maakte een DF65 Bootsteun voor 4 boten.






Tijdens de opkomst van de Dragonforce65 is er
MIX gezeild. We zeilden met een startveld van Micro Magic, Dragonforce65 en Affinity. Afhankelijk van de wind had je als deelnemer de keuze met de Micro of DF te zeilen.

Om met mijn hele
" Vloot " Micro Magic - Dragonforce65 & Affinity naar de water te kunnen raakte ik ook aan de knutsel en maakte van wat afval hout de volgende steun.
Dat was toch veel gesleep naar de waterkant.
Dus verbouwde ik de steun tot een draagbok waarmee ik de

Micro Magic en Dragonforce65 in één keer naar de auto kan brengen





In middels zeilen we geen mix meer ( alleen deelnemers die maar één boot Micro Magic of Drangonforce65 of Affinity ) hebben mogen mee zeilen in de afwijkende klasse.

Met meerdere boten naar de waterkant is in mijn geval niet meer nodig. Ik heb een multi bruikbare bootsteun gemaakt waarmee ik de Micro Magic of DF65 of Affinity kan vervoeren. In mijn geval scheelt dit veel ruimte in mijn kleine hobby ruimte.


Hoe ziet een romp van de Dragonforce65 V1 (2014) er van binnen uit?


De aanleiding was steeds terugkerende reparaties op verschillende plaatsen bij een DF-romp V1

Kocht Gerrit Kijk in de Vegt een versie V6 en zaagde de romp van zijn Dragonforce65 V1 versie over de lengte richting door.

De conclusie is dat de romp van de V1 op sommige punten dun is. Hoewel er inmiddels veel verbeteringen zijn toegepast . Is het raadzaam als je het kielhuis los wil halen, dit voorzichtig te doen.
De aansluiting kielhuis romp is erg kwetsbaar. Scheur vorming op die plaats kan de oorzaak zijn van lekkage en dus water in de boot.











Hoe de Dragonforce65 V6 er van binnen uitziet ?

Het duurde even voor dat de Dragonforce65 V6 bij Gerrit was. Hier de resultaten van een doorgezaagde romp van de V6 versie















Zo nu weet je hoe jouw Dragonforce65 V6 er van binnen uit kan zien. Waar de zwakke plekken zitten, hoe de kielkast gemonteerd is en waar je nog meer benieuwd naar bent.

Met dank aan Gerrit voor het zaagwerk en de Gerard voor het doorsturen van de foto's.

© 2006- Ned 240

Hosting by: Vimexx
Website: RocketCake 5.3